Få vores nyheder på mail

220 skobutikker vælger Visma Business som nyt, fælles økonomisystem

Pressemeddelelse   •   Nov 01, 2016 09:30 CET

​Shoe-d-vision, der er central indkøbsorganisation for skokæderne Skoringen, zjoos samt en række ECCO-shops i Danmark og Norge, har indgået aftale med nordiske Visma Software og partneren Amesto om et nyt, fælles økonomisystem.

Shoe-d-vision, der er central indkøbsorganisation for skokæderne Skoringen, zjoos samt en række ECCO-shops i Danmark og Norge, har indgået aftale med nordiske Visma Software og partneren Amesto om et nyt, fælles økonomisystem.

Kampen om kunderne i detailhandelen øges dag for dag. For at styrke sin position og ruste sig til fremtiden har 220 skobutikker i Danmark og Norge nu valgt ét fælles økonomisystem, der skal kunne vokse med butikkerne og kædens centrale indkøbsfunktion.

Shoe-d-vision er central indkøbs- og markedsføringsorganisation for skokæderne Skoringen, zjoos samt en række ECCO-shops i Danmark og Norge. Detailhandelskæden opererer i et stærkt konkurrencepræget marked med stigende nethandel, der også omfatter store udenlandske aktører.

  • Det er vores ambition at tage kampen op og styrke vores position på markedet. Vi investerer derfor massivt i butikkerne og i forretningsunderstøttende tiltag, herunder vores vitale IT-systemer, understreger IT-chef Asger Simonsen fra Shoe-d-vision og uddyber:
  • Vores nuværende økonomisystem kører på en ældre platform og taler fx ikke sammen med vores kasseløsninger ude i butikkerne. Med Visma Business får vi et fælles og skalérbart økonomisystem, der kan integreres med vores øvrige IT-systemer og kasseløsninger i butikkerne. Samtidig er det gearet til den fremtid, som vi allerede nu er ved at forberede os på, forklarer Asger Simonsen.

Benchmarke ud fra fælles data
Det nye økonomisystem er sidste del af en full carpet-løsning inden for Shoe-d-visions IT-systemer, hvoraf flere er egenudviklede. For hovedkontoret og de 220 medlemsbutikker handler det i høj grad også om, at kæden med det nye økonomisystem nu bl.a. får mulighed for at udnytte synergier og benchmarke på tværs af butikker og organisation ud fra et fælles fundament.

  • Med et fælles økonomi-system opnår vi en række fordele ved eksempelvis bedre at kunne benchmarke nøgletal op mod konkurrenter og levere endnu bedre ledelsesinformation til ejerne. Vi ønsker med den nye løsning at styrke samarbejdet, øge markedsandele og skabe værdi for butikkerne, så de kan koncentrere sig om at levere kvalitetsprodukter og god service til kunderne, fastslår Asger Simonsen.

Bistand fra konsulenthus
Det uafhængige konsulenthus inden for rådgivning om ERP-løsninger, Herbert Nathan & Co, har assisteret Shoe-d-vision med at udarbejde kravspecifikation og efterfølgende facilitere processen med at finde det rigtige økonomisystem og den rigtige leverandør.

Torben Storgaard fra Herbert Nathan & Co. fremhæver bl.a. vigtigheden af at respektere autonomien i de selvstændige ejeres butikker samtidig med, at man høster de indkøbsfordele, som kapitalkæderne opnår.

  • De IT-leverandører, vi vælger, skal derfor være hårdt kvalificeret ud. Shoe-d-vision havde fra starten opstillet en række krav, der var en god blanding mellem kortsigtede behov og langsigtede ønsker. Et væsentligt krav var eksempelvis også, at de ønskede størst mulig sikkerhed for, at den pågældende leverandør også er her i morgen, siger Torben Storgaard.

Efter en skarp udvælgelsesproces faldt valget på Visma, der er Nordens største leverandør af software- og ERP-løsninger. Med valget af koncernens ERP-flagskib Visma Business, har Shoe-d-vision fået en standardløsning med stor fleksibilitet, skalerbarhed og ikke mindst integrationsvenlighed.

”Best of Breed”
Aftalen om det nye økonomisystem er indgået med Amesto Solutions, der var den eneste af de tre tilbudsgivere, der opfyldte alle betingelser i den udbudsproces, der blev startet i foråret 2015

  • Hos Amesto er vores tilgang, at kunden skal have en program-suite, der består af ”best of breed” løsninger. En professionel håndværkers værktøjskasse består jo heller ikke af samme mærke på alle værktøjer. I dette tilfælde fandt vi, at Visma Business var dét økonomisystem, der bedst indfriede kravene, forklarer Klaus Kristensen fra Amesto.

Christina Blicher Goth, der er partner account manager hos Visma Software supplerer:

  • Aftalen med Shoe-d-vision viser, at det ikke kun er funktionerne i selve IT-løsningen, der er vigtig, men også systemintegratorens evne til at sætte sig i kundens sted og forsyningssikkerheden hos leverandøren.

De foreløbige resultater af Shoe-d-visions investeringer ser ud til at bære frugt. Kæden har således øget sin indtjening med 26% fra 2014 til 2015 til et EBITDA-niveau på 82 mio. kroner. Investeringen i det nye Visma Business-økonomisystem er endnu et led i kædens oprustning til den fremtidige konkurrence. Visma Business-løsningen rulles ud i kæden henover 2017 og 2018.

Fakta om virksomhederne:

Om Shoe-d-vision

  • Shoe-d-vision Amba er en medlemsejet dansk/norsk virksomhed, der blev grundlagt i Danmark i 1955 af danske skodetailhandlere under navnet Skoringen Amba. Motivationen for samarbejdet var enkel: at opnå de bedst mulige betingelser gennem fælles indkøb.
  • Efter et flerårigt kollegialt indkøbssamarbejde med Skoringen AS, Norge, der med et helt tilsvarende formål blev etableret i 1965, fusionerede de to virksomheder i 1973. Få år senere blev et vellykket forsøg i begge lande med landsdækkende brochureudsendelse starten på systematisk fælles markedsføring.
  • Senest fusionerede Skoringen Amba i 2008 med en tidligere konkurrent på det danske marked – De Grønne Skobutikker Amba – som repræsenterede ca. 100 butikker under navnet “Din Grønne Skobutik”. Disse blev samtidig med fusionen revitalisereret under navnet zjoos.
  • Skoringen-butikkerne var igennem en tilsvarende proces i 2001 og opdateres fortsat løbende.
  • Shoe-d-vision har domicil i Skødstrup, nord for Aarhus, hvor ca. 40 medarbejdere varetager samtlige funktioner i relation til de godt 200 skobutikkers varekøb, logistik, markedsføring, uddannelse, butiksindretning, merchandising samt butiks-it og driftsrådgivning.
  • IT-afdelingen består af seks personer, der varetager alt fra infrastruktur, installation, uddannelse og support af de 220 butikker. Derudover varetages egen udvikling af Shoe-d-vision ERP og Messesystem, butikkernes BOS (BackOfficeSystem) og POS (Kassesystem). Dertil kommer diverse integrations- og webopgaver.

Om Visma

  • Visma er en af Nordens førende leverandører af software, retail IT-løsninger samt IT-relaterede projekter og rådgivning.
  • Koncernens løsninger forenkler og automatiserer forretningsprocesser inden for den private og offentlige sektor.
  • Forretningsdivisionen Visma Software udvikler og markedsfører blandt andet produkter som Visma Business, Stellar, Mamut, Summasummarum, eAccounting, eAdvisor og e-conomic.
  • 400.000 nordeuropæiske kunder benytter Vismas produkter og services, og yderligere 330.000 bruger Visma som hosting-partner.
  • Koncernen har 7 400 ansatte og havde i 2015 en omsætning på NOK 8.338 millioner.
  • I Danmark har Visma flere end 500 medarbejdere fordelt på kontorer i København, Lyngby, Herlev og Vejle.

Om Amesto

  • Amesto Solutions A/S er Nordens største Visma-partner. Amesto blev etableret i 1985 og har i dag 230 ansatte i hele Norden fordelt på kontorer i bl.a. København, Slagelse, Oslo, Stockholm og Malmø.
  • Amesto har i de nordiske lande leveret kvalitetssikrede Visma Business-løsninger gennem de sidste 30 år og er specialister i integrationer til eksterne systemer med henblik på at få ERP-løsningen til at skabe maksimal værdi for virksomheden.
  • Amesto Solutions A/S er en del af Spabogruppen AS, en norskejet familievirksomhed, der omfatter flere end 40 selskaber med en omsætning på 930 millioner NOK i 2014 og flere end 1000 ansatte.

Om Herbert Nathan & Co.

  • Herbert Nathan & Co er markedsledende i Danmark inden for rådgivning omkring ERP-systemer og -projekter.
  • Konsulentvirksomheden er uvildig og uafhængig af software- og projektinteresser – og assisterer virksomheder og organisationer i alle faser af et ERP-projekt, såvel før anskaffelse, under implementering som efter implementering med henblik på at opnå det mest optimale forretningsmæssige udbytte af en ERP-investering.
  • Selskabet beskæftiger ca. 25 fastansatte konsulenter, som er fordelt på kontorer i København, Aarhus, Göteborg, Stockholm, Malmö og Oslo.
  • Foruden rådgivning beskæftiger Herbert Nathan & Co sig med udgivelse af rapporter om forretningssystemer, herunder ERP-systemer, HR-systemer, CRM-systemer, BI-systemer (Business Intelligence-systemer) samt afholdelse af konferencer og messer om forretningssystemer i Danmark, Norge og Sverige.

Vedhæftede filer

Word-dokument

Kommentarer (0)

Tilføj kommentar

Kommentar

Agree With Privacy Policy