Få vores nyheder på mail

Ny teknologi giver mere tid til rådgivning

Pressemeddelelse   •   Feb 16, 2018 07:00 CET

Machine learning bevæger sig ind i revisions- og bogføringsbranchen med hastige skridt, og nye digitale muligheder gør kunderne mere selvhjulpne. Det betyder mindre manuelt arbejde, færre fejl og mere tid til rådgivning.

Revisions- og bogføringsbranchen er under konstant udvikling. Især markedet for automatiserede systemer til bogføringsopgaver er vokset de seneste år.

På trods af den digitale udvikling har det indtil nu ikke været muligt at fjerne de mest trivielle og manuelle opgaver i forbindelse med håndtering, indtastning og kontering af bilag. Opgaverne tager tid, som kunne udnyttes mere optimalt på at gøre virksomhederne mere lønsomme.

- Håndtering af bilag har historisk set været en stor del af bogføringsflowet. Mange af de manuelle processer bliver dog nu automatiseret, hvilket frigiver tid til mere værdiskabende rådgivningsopgaver, der samtidig giver mulighed for større bruttofortjeneste, som derved skaber højere værdi for bogførings-, konsulent- og revisionsvirksomheden. Nu kan branchen med Smart Inbox til e-conomic spare meget af det manuelle arbejde i forbindelse med bogføringsprocessen, fortæller direktør Mads Rebsdorf fra Visma e-conomic.

Visma har introduceret et tillægsmodul til regnskabsprogrammet e-conomic under navnet Smart Inbox, der frigiver tid til rådgivning og sætter strøm til bogføringsprocessen, så de i stedet kan koncentrere sig om at rådgive deres kunder.

Fejl koster dyrt

Når bilagene kommer ind i Smart Inbox, aflæses teksten på bilagene automatisk, og systemet kommer med et konteringsforslag, så de er klar til at blive bogført. Aflæsningsfunktionen er i sig selv ikke ny, men ved hjælp af machine learning-teknologien lærer systemet løbende af konteringerne og bliver derved dygtigere, så man med tiden blot skal tjekke og godkende. På den måde reduceres mængden af fejl. Fejl, der i værste fald kan blive meget dyrt for virksomhederne:

− Som virksomhedsejer ønsker man selvfølgelig hurtig og korrekt indsigt i sin økonomi.Ydermere hvis man som virksomhed indberetter ukorrekte tal til SKAT eller andre myndigheder, kan det resultere i store bøder – uanset om der er tale om tastefejl eller forsvundne bilag. Når bilagene opbevares elektronisk i Smart Inbox, kan man altid finde dem igen, siger Mads Rebsdorf

Vismas nye Smart Inbox-tillægsmodul, der kan scanne og lære bilag og kontering at kende, vurderes at kunne automatisere op til halvdelen af opgaverne. Det betyder, at op til 60 pct. af tidsforbruget til administrationsopgaverne i forbindelse med bogføringsprocesserne kan blive frigivet.

”Vi slipper for opslidende indtastning”

En af de mange brugere af Smart Inbox til e-conomic er Jesper Holm-Pedersen fra Einfach Regnskab, der har taget godt imod de nye muligheder. Han mener, at modulet løser et efterspurgt behov.

- Vi har anvendt Smart Inbox til indscanning af bilag hos vores kunder og oplever allerede et stort optimeringspotentiale. Modulet giver nye muligheder for at få overblik og for at sortere i de mange indscannede filer, samtidig med at vi nu får elektronisk genkendelse direkte inde i e-conomic. Det vil spare os tid, mens vi slipper for opslidende indtastning, fortæller Jesper Holm-Pedersen.

Revisorer og bogholdere er den stærkeste partner

Visma ønsker at tage revisorerne med på rejsen mod et mere automatiseret bogholderi. Det har helt fra start været et bevidst valg.

- Revisorer og bogholdere er vores stærkeste samarbejdspartnere og superbrugere. Allerede i efteråret 2016 havde vi en gruppe af revisorer og bogholdere, der bruger e-conomic, inde for at teste den første version af modulet og komme med feedback til, hvordan e-conomic kan optimere deres bogføringsflow. Derfor var det selvfølgelig også vores revisorer og bogholdere, der som de første blev tilbudt afprøvning af det nye modul i e-conomic, siger Mads Rebsdorf.

Om machine learning:

Machine learning er et begreb, der – som navnet antyder – betegner den proces, hvor man har udviklet et eller flere programmer, der er i stand til at ’lære’, mens man bruger dem. Det betyder, at programmerne kan genkende mønstre ud fra store mængder data og lære af dem. På basis af disse data og mønstre kan programmerne lære at tænke sig til nye muligheder og give anbefalinger eller tilmed træffe beslutninger helt uden menneskelig indblanding.

Om e-conomic

Regskabsprogrammet e-conomic udbydes af Visma, og er Danmarks mest populære program med over 120.000 brugere. 

Læs mere om Smart Inbox til e-conomic

Visma er en førende leverandør af produkter og ydelser som effektiviserer virksomheder. Koncernen tilbyder software, inkassoløsninger, retail IT-løsninger og IT-relaterede projekter og rådgivning. Visma forenkler og automatiserer forretningsprocesser, inden for den private og offentlige sektor. 760.000 nordeuropæiske kunder benytter Vismas produkter og services og yderligere 300.000 bruger Visma som hosting-partner. Koncernen har 6 600 ansatte og havde i 2016 en omsætningen på NOK 7 855 millioner.

Kommentarer (1)

    Det alligevel utroligt hvor langt vi er nået med teknologien nu til dags. Lyder som nået af en hjælpende hånd til at lave alt det arbejde. Kommer dog til at tænke på om sådan et program ville være svært at lære og sætte op, osv?

    - Daniel Hansen - 2018-08-23 18:41 CEST

Tilføj kommentar

Kommentar

Agree With Privacy Policy